Sprawdź jak uniknąć błędów przy zamawianiu bramy garażowej

Sprawdź jak uniknąć błędów przy zamawianiu bramy garażowej

Z pewnością warto uczyć się na błędach, ale najlepiej nie na swoich. Poniżej przedstawiamy 5 pomyłek i niedopatrzeń, często popełnianych przez inwestorów przed zamówieniem bramy garażowej. Sprawdź, czy udało Ci się ich uniknąć!

1. Projekt garażu z nietypowymi warunkami zabudowy

Na rynku są różne rodzaje bram garażowych, ale bezdyskusyjnym liderem są bramy segmentowe. Mają świetne właściwości izolacyjne, są komfortowe w obsłudze i pozwalają na maksymalnie wykorzystanie przestrzeni wewnątrz i przed garażem. Segmentowe bramy górne mają pewne wymagania, o których warto wiedzieć. Zapewnienie odpowiednich warunków dla zabudowy bramy pomoże Ci uniknąć zbędnych kosztów i komplikacji przy montażu.

  • nadproże (najprościej mówiąc to wysokość od górnego krańca otworu wjazdowego do sufitu garażu, mierzona wewnątrz pomieszczenia) powinno mieć wysokość min. 210 mm. To wystarczy do zastosowania standardowego prowadzenia bez dopłat, niezależnie od tego, czy zastosujemy napęd, czy nie.
  • węgarki (wewnętrzne przestrzenie boczne – od krawędzi otworu wjazdowego do ścian garażu) powinny mieć po min. 100 mm szerokości. Umożliwi to zastosowanie dowolnego prowadzenia z najpopularniejszymi sprężynami skrętnymi.
  • głębokość wbudowania, czyli długość garażu – minimalna wartość zależy od różnych czynników, np. wysokości bramy, typu prowadzenia oraz rodzaju zastosowanego napędu. Jest szczególnie istotna w przypadku bram automatycznych, które z uwagi na montaż napędu wymagają nie mniej niż 3,3 m.
  • sufit i ściany garażu muszą być wolne od elementów, które uniemożliwią montaż prowadzenia bramy, np. rur, podpór, belek konstrukcyjnych lub okien na wysokości prowadnic.
04_6
04_2

2. Zbyt mała brama 

Powszechnie kojarzymy wygodę z bramą automatyczną. Czasami zapominamy, jak duże znaczenie dla naszego komfortu mają także rozmiary bramy. Przyjęło się, że minimalna bezpieczna szerokość bramy to 2,4 – 2,5 metra. W niektórych przypadkach może to być jednak za mało dla pełnej wygody. Optymalna szerokość bramy zależy od kilku czynników, takich jak:

  • rozmiary „mieszkańca” garażu – masz małe auto miejskie, duże auto rodzinne, a może terenówkę? Im szersza brama, tym większa wygoda i elastyczność przy zmianie samochodu.
  • projekt działki – jak garaż jest umieszczony względem bramy wjazdowej na posesję? Jak wygląda podjazd? Jeśli wjeżdżając do garażu będziesz musiał manewrować, pomyśl o szerszej bramie.
  • sposób wykorzystywania garażu – często staje się on dodatkowym schowkiem na różne przedmioty, co warto przewidzieć na etapie projektowania.

Również wysokość bramy ma znaczenie dla Twojej wygody, szczególnie jeśli często korzystasz z boxu na dach. Standardowe 2 m wysokości bramy nie pozwolą Ci wjechać z nim do garażu, ale 2,4 m już tak. Pomyśl o wysokiej bramie, ale zwróć uwagę na to, jak skomponuje się ona z projektem garażu. Pamiętaj też, że światło wjazdu do garażu nie zawsze jest równe rozmiarom bramy. W przypadku standardowego typu prowadzenia, jeśli masz bramę automatyczną jej napęd uniesie płaszcz bramy maksymalnie wysoko i pozostawi pełne światło wjazdu, jednak w przypadku bramy obsługiwanej ręcznie lub innych typów prowadzenia będzie ono o kilka cm niższe.

04_1
04_2

3. Błędy w pomiarze

Najlepiej, aby ostateczny pomiar otworu wjazdowego był wykonywany dopiero po wykończeniu garażu. Jeśli nie jest to możliwe, w czasie pomiaru należy precyzyjnie określić, jakie tynki, ocieplenie czy płytki zostaną dodatkowo położone na ścianach i podłodze. Wszystko po to, aby jak najlepiej dopasować wymiary bramy garażowej do otworu wjazdowego. W ten sposób gwarantujemy sobie maksymalną trwałość konstrukcji bramy, jej podzespołów i napędu. To także kwestia oszczędności – odpowiednie dopasowanie bramy zapewnia jej optymalną szczelność na obwodzie płaszcza, a co za tym idzie – ograniczenie strat ciepła.

4. Ograniczanie własnego wyboru

Nie bój się nietypowych wymiarów, dodatków czy ciekawej kolorystyki bramy. Tak, taka brama będzie droższa, ale będzie Cię zapewne kosztować mniej niż myślisz. Producenci prześcigają się w tworzeniu jak najbogatszej oferty w atrakcyjnych cenach. Bramy garażowe KRISPOL możesz przykładowo zamówić w jednej z ponad 40 oklein, a nawet w dowolnym kolorze wybranym 200 barw palety RAL. Sprawdź sam nasze możliwości w Wirtualnym Studiu Projektowym.

Przespaceruj się też po najbliższym osiedlu domów jednorodzinnych i zwróć uwagę na wymiary, wzornictwo i kolorystykę zamontowanych w garażach bram. Na pewno znajdziesz kilka bram zupełnie niedopasowanych do stylu architektonicznego domu oraz kolorystyki elewacji i dachówki. Tymczasem oferta rynkowa umożliwia tworzenie bardzo pięknych, pomysłowych i ciekawych aranżacji. Zanim zrezygnujesz z bramy w wymarzonym kolorze sprawdź jej cenę u najbliższego Partnera Handlowego KRISPOL.

04_4
04_1

5. Zbyt późny kontakt z wykonawcą

Wszystkich opisanych błędów możesz uniknąć jeśli odpowiednio wcześnie skonsultujesz się ze staranie wybranym, fachowym wykonawcą. Nawet jeśli dopiero projektujesz dom, właśnie teraz jest najlepszy moment na weryfikację wymiarów garażu, a także rozmiarów i warunków zabudowy bramy. Pozwoli Ci to spać spokojnie i uniknąć późniejszych kłopotów i zbędnych wydatków. Na naszej stronie znajdziesz sprawdzone i godne zaufania punkty sprzedaży Partnerów Handlowych KRISPOL, dostępne w całym kraju.

Autorzy

ania_michalak-e1406207092623

Anna Michalak-Siezieniewska
Manager ds. Public Relations

tomasz

Tomasz Przychodniak
Product Manager

Ekspert z zakresu segmentowych bram garażowych
i przemysłowych oraz automatyk